ΟΙ ΑΝΑΣΤΟΧΑΣΤΕΣ - ΜΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΑΝΟΙΧΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ
2021-11-14, 16:30–17:00, Room 1

Πως η αίτηση συμμετοχής σε έναν Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό και η υλοποίηση του έργου μίας σχολικής ομάδας υποστηρίχθηκε σε όλα τα στάδιά της από την αποκλειστική χρήση εφαρμογών ανοιχτού λογισμικού (moodle, open office, audacity, gimp, openshot).
Μια ομάδα 5 μαθητών της Γ΄Τάξης Γυμνασίου του 2ου Προτύπου Γυμνασίου Αθηνών με επικεφαλή την καθηγήτρια Πληροφορικής τους Ευαγγελία Δημουλά, "OΙ ΑΝΑΣΤΟΧΑΣΤΕΣ", δημιούργησαν μια εφαρμογή στο λογισμικό επεξεργασίας βίντεο ανοικτού κώδικα Openshot με τίτλο "ΤΑ ΝΟΜΙΣΜΑΤΑ ΠΟΥ ΤΑΞΙΔΕΥΟΥΝ ΚΑΙ ΓΕΦΥΡΩΝΟΥΝ ΜΕ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ".
Οι προσεγγίσεις μας, ΤΩΝ ANAΣΤΟΧΑΣΤΩΝ, προέρχονται από τη ματιά των ανθρωπιστικών επιστημών, της επιστήμης και της ψηφιακής οπτικής και είναι εστιασμένες στο συσχετισμό των συμβόλων.
Ta σύμβολα αυτά aπομόνωσαν από τη δωδεκάφυλλη χάρτα του Ρήγα οι μαθητές με τη βοήθεια του ελεύθερου λογισμικού επεξεργασίας εικόνας GIMP 2.10.24 και τα συσχέτισαν μεταξύ τους.
Ο σχολιασμός από τους μαθητές των συσχετισμών όπως προέκυψε από την πλοήγησή τους στα όρια αυτού του υπέροχου χαρτογραφικού θρίλερ έγινε στον επεξεργαστή κειμένου OpenOffice Writer και η ηχογράφηση τους στο πρόγραμμα ανοιχτού λογισμικού Audacity 3.0.
H ενσωμάτωση όλων των παραπάνω στοιχείων έγινε στο λογισμικό ανοικτού κώδικα επεξεργασίας βίντεο Openshot 2.5.1.
Tελευταίο αλλά εξίσου σημαντικό το γεγονός ότι τόσο η υποβολή της αρχικής αίτησης όσο και η τελική μορφή της πρότασης και του παραγόμενου έργου υποστηρίχθηκε τεχνικά από το Ίδρυμα Ωνάση από επιτυχημένη εφαρμογή που σχεδιάστηκε σε περιβάλλον moodle.


Μια ομάδα 5 μαθητών της Γ΄Τάξης Γυμνασίου του 2ου Προτύπου Γυμνασίου Αθηνών με την καθηγήτρια Πληροφορικής Ευαγγελία Δημουλά κατέθεσαν την πρότασή τους για τη συμμετοχή τους στο Διαγωνισμό του Ιδρύματος Ωνάσση "Hack The Map: Η Χάρτα του Ρήγα Βελεστινλή" κατά το σχολικό έτος 2020-2021 σε συνθήκες πανδημίας.
Η κεντρική ιδέα του σεναρίου στοιχειοθετήθηκε από το πλούσιο υλικό της Χάρτας.
Η διαθεματικότητα της παραγόμενης εφαρμογής ορίζει και τη χρησιμότητά της.
Ο ρόλος της διαδικασίας σχεδίασης και υλοποίησης του ψηφιακού έργου είχε ευεργετικά ωφέλη τόσο για τον εκπαιδευτικό όσο και για τους μαθητές.
Πρώτον ο εκπαιδευτικός πληροφορικής θα μπορεί να αναλύσει τις διαδικασίες ψηφιακής μετάπτωσης και συνάρμοσης των δεδομένων σε οποιοδήποτε εργαστήριο δεδομένου ότι η υλοποίηση γίνεται τεχνικά σε λογισμικά ανοικτού κώδικα.
Δεύτερον οι μαθητές γίνονται κοινωνοί μιας διαθεματικής προσέγγισης (Ιστορία – Πληροφορική) με διακριτικό τρόπο. Ενώ οι μαθητές θα απολαμβάνουν την ιστορική ανάλυση θα κινητοποιούνται διακριτικά για την περαιτέρω εξοικείωση με τα πλήρη και σε δωρεάν διάθεση ψηφιακά μέσα που υπάρχουν για να αποδώσουν ένα οποιδήποτε δομημένο επιστημονικό σενάριο. Και θα μάθουν να τα εκτιμούν τα λογισμικά ανοικτου κώδικα, και θα μάθουν να τα αναζητούν και θα μάθουν να τα χρησιμοποιούν και θα εκπαιδευτούν να μεριμνούν για τη διάχυσή τους.
Επιπλέον, οι μαθητές θα εκπαιδευτούν να ανατρέχουν σε πηγές, να επικοινωνούν με φορείς για να προμηθευτούν ιστορικά αρχεία που τους αφορούν και να τα μελετούν.
Η Διάχυση μιας τέτοιας εφαρμογής θα αποτελέσει και ένα εύχρηστο εργαλείο για τον διδάσκοντα Ιστορίας ώστε να εμπλουτίσει τη διδασκαλία του με διαφοροποιημένα τεχνικά μέσα και να διευκολυνθεί στην επεξήγηση των παραγόντων διατήρησης της ταυτότητας των Ελλήνων.
ΜΕ ΤΗ ΜΕΘΟΔΟ BRAINSTORMING ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΤΗΚΕ Η ΠΟΛΥΔΙΑΣΤΑΤΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΡΗΓΑ ΜΕ ΤΗΝ ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΟ ΠΛΗΘΟΣ ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ ΤΟΥ.
ΣΤΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΑΦΟΥ ΟΡΙΣΤΗΚΕ ΟΤΙ Ο ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΕΙΝΑΙ Η ΧΑΡΤΑ ΤΟΥ ΡΗΓΑ ΑΝΑΖΗΤΗΘΗΚΑΝ ΣΤΗ WIKIPEDIA OI ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΦΥΛΛΩΝ.
ΑΠΟΦΑΣΙΣΤΗΚΕ ΟΤΙ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΘΕΜΑ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΤΑ ΝΟΜΙΣΜΑΤΑ ΠΟΥ ΑΠΟΤΥΠΩΝΟΝΤΑΙ ΣΕ ΑΥΤΗΝ.
ΕΓΙΝΕ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΤΟ ΝΟΜΙΣΜΑΤΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΑΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΕΙΣ ΤΩΝ ΝΟΜΙΣΜΑΤΩΝ ΤΗΣ ΧΑΡΤΑΣ ΣΤΟ ΦΟΡΕΑ ΤΟΥΣ.
ΜΑΣ ΥΠΕΔΕΙΞΑΝ ΤΗ ΜΕΛΕΤΗ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗΣ ΠΕΝΑ ΚΑΙ ΚΑΤΟΠΙΝ ΑΙΤΗΣΕΩΣ ΜΑΣ ΤΗ ΔΙΕΘΕΣΑΝ.
ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΣΕΚΤΙΚΗ ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ ΤΗΣ ΚΑΤΑΛΗΞΑΜΕ ΣΤΟ ΝΑ ΣΥΛΛΕΞΟΥΜΕ ΕΠΙΛΕΚΤΙΚΑ ΚΑΠΟΙΑ ΑΠΟ ΑΥΤΑ ΑΝΑ ΧΑΡΤΑ ΚΑΙ ΝΑ ΤΙΣ ΣΥΣΧΕΤΙΣΟΥΜΕ ΜΕ ΤΗΝ ΜΑΚΡΑ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΣΧΟΛΙΑΖΟΝΤΑΣ ΤΕΣ.
Η ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΕΙΚΟΝΩΝ ΚΑΙ Η ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΟΥΣ ΣΤΟ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΒΙΝΤΕΟ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΣΕ ΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟ ΜΕ ΤΗΝ ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΗ ΤΩΝ ΚΕΙΜΕΝΩΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ. ΤΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ ΚΑΙ ΤΑ ΠΟΝΗΜΑΤΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΕ ΟΤΙ ΑΦΟΡΑ ΤΟ ΚΟΜΜΑΤΙ ΤΗΣ ΕΡΜΗΝΕΙΑΣ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΛΟΥ ΤΟΥ ΛΙΟΝΤΑΡΙΟΥ ΠΟΥ ΑΠΟΤΥΠΩΝΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΧΑΡΤΑ.
ΤΟ ΑΦΗΓΗΜΑ ΠΟΥ ΘΑ ΠΑΡΑΞΟΥΝ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΘΑ ΠΕΡΙΕΧΕΙ ΤΟΣΟ ΜΙΑ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΙΣ ΠΗΓΕΣ, ΟΣΟ ΚΑΙ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ ΟΠΩΣ ΑΥΤΑ ΘΑ ΠΡΟΚΥΨΟΥΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΟΛΟΓΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥΣ.
ΘΑ ΤΟΥΣ ΔΩΘΕΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΣΤΟ ΝΑ ΕΡΜΗΝΕΨΟΥΝ ΤΑ ΣΥΜΒΟΛΑ Π.Χ. Η ΑΠΟΤΥΠΩΣΗ ΝΟΜΙΣΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ 1Η ΧΑΡΤΑ ΤΟΥ ΡΗΓΑ ΑΦΟΡΑ ΜΟΝΟ ΤΟ ΣΤΟΧΟ ΤΗΣ ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ ΕΝΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΚΡΑΤΑΙΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ Ή ΚΑΙ ΕΝΑ ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΟΠΛΟ ΤΟΥ ΛΙΟΝΤΑΡΙΟΥ ΓΙΑ ΝΑ ΕΠΙΤΕΥΧΘΕΙ Η ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ;
ΠΡOKEIMENOY NA ΠΑΡΑΧΘΕΙ ΤΟ ΤΕΛΙΚΟ ΜΑΣ ΨΗΦΙΑΚΟ ΠΑΡΑΔΟΤΕΟ ΘΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΟΥΝ ΤΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΑ ΠΑΚΕΤΑ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ ΑΝΟΙΧΤΟΥ ΚΩΔΙΚΑ:
1. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ AΡΧΙΚΩΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΩΝ ΣΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΩΝ (IMPRESS – OPENOFFICE) ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟΥ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΣΥΛΛΟΓΗ ΚΑΙ ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΓΕΝΟΥΣ ΥΛΙΚΟΥ.
2. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΗΧΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΑΦΗΓΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ ΗΧΟΥ (AUDACITY).
3. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΕΙΚΟΝΩΝ (PHOTOPEA).
4. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΒΙΝΤΕΟ (OPENSHOT).
5. ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΤΟΥ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ:
1. ΥΠΗΡΕΣΙΑ E-ME ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΑΜΟΙΡΑΣΜΟ ΤΩΝ ΑΡΧΕΙΩΝ ΜΕΤΑΞΥ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ
2. ΥΠΗΡΕΣΙΑ WEBMAIL ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΚΙΝΗΣΗ ΤΗΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΟΓΡΑΦΙΑΣ ΜΕ ΦΟΡΕΙΣ(ΝΟΜΙΣΜΑΤΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ)
3. ΥΠΗΡΕΣΙΑ WEBEX ΓΙΑ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΩΝ ΜΕΛΩΝ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ

See also: ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Καθηγήτρια Πληροφορικής στο 2ο Πρότυπο Γυμνάσιο Αθήνας.